Et væsentligt karakteristikum ved den europæiske renæssance er individualiseringen af portrættet i såvel litteratur som billedkunst: portrætmaleriet blomstrede og forenede en større naturalisme med udstrakt brug af repræsentative attributter; med udgangspunkt i den antikke biografi udvikledes i samtidige levnedsbeskrivelser nye metoder til personkarakteristik, som fandt anvendelse såvel i egentlig biografisk litteratur som i historieskrivning, gravtaler m.m. Ikke mindst indgår portrættet i mange sammenhænge i den repræsentative offentlighed, og ofte vil den billedlige eller litterære personfremstilling være en del af en selviscenesættelse, der også finder andre udtryk. Kong Alfonso af Aragonien fejrede i 1443 sin erobring af Napoli med et antikt, symbolladet triumftog, som han efterfølgende lod beskrive i talrige skrifter, og tilsvarende festbeskrivelser blev en fast genre i de følgende århundreder. Et nordisk eksempel kunne være beskrivelserne af Christian den Fjerdes kroning i 1596, der blev publiceret både på dansk, tysk og latin. På lignende måde publiceres repræsentativ arkitektur, samlinger, biblioteker, haveanlæg o.s.v., ligesom f.eks. ejeren af et stort bibliotek gerne lader sig male omgivet af sine bøger. Portrættet som repræsentativ form, i ordets videste forstand, er velbelyst hvad angår italiensk og centraleuropæisk renæssance, men i gængse værker om emnet bliver renæssancen i de nordiske lande ikke behandlet. Over et treårigt forløb vil netværket derfor organisere et samarbejde mellem nordiske forskere, der gennem enkeltundersøgelser af aspekter indenfor det overordnede emne skal sætte udviklingen i Norden ind i en europæisk sammenhæng. Forløbet skal munde ud i en publikation, hvis enkelte bidrag inden vil være behandlet på en workshop i Turku 5.-7. oktober 2001. Publikationen skal belyse "Portræt og selviscenesættelse i den nordiske renæssance og dens modeller" ud fra så mange synsvinkler som muligt; bogen skal skrives på engelsk og sigte på et internationalt publikum. Denne side er sammensat af Marianne Pade 30-4-2001 / red. 30-4-2001 |